Pages

Thursday 13 May 2010

Budak kecik dan budak besar.

Dalam hidup aku sejak umur 17 tahun (kot), sering ada watak-watak budak kecik dalam hidup aku.


Mula-mula anak jiran aku yang selalu datang rumah aku sebab mak aku jaga. Boleh tahan degil. Ada 4 orang yang ada before aku fly.sekarang ni kata nak tambah sorang lagi. Boleh tahan gak jiran aku nih. Aisyah, Danial, Iman dan sorang lagi aku tak igt.=_="

Lepas tu ada lagi sorang budak. tak de la budak sgt pun actually but still budak jugak. Umur dalam 7 tahun la lebeh kurang. Budak perempuan yg aku kira boleh tahan manja or should I call it ngada-ngada? tak kesah la kan. They bring the same meaning anyway. Nama dia Mas or kdg2 org panggil adik mas sbb die plg bongsu.

Lepas tu ada la anak saudara2 aku. Before aku fly,ada la 3 orang.sekarang da tambah 4 and sat g tambah 5.pergh,terbaik la akak and abg aku. Yang ni aku rapat ngan sorang je sebab yang lagi 2 tu segan ngan semua orang. Nama dorang aneesa,arina dan fayha.name nak komplex je.=_="

Lepas aku fly, ada la jumpe lagi 4 budak kecik yang sgt2 suke bermain ngan aku or should I say mempermainkan aku?haha. Amirul, Zharif, Jannah dan Izzati. Degil la semua ni tapi aku ok je layan dorang.

Bila aku fikir2 balik, aku bersyukur kat Allah sebab susun hidup aku macam ni. Allah bagi aku tarbiyah untuk melayan budak lepas aku habis sekolah, waktu aku pemikiran da macam matang sikitla dari alam sekolah. Yang mana tarbiyah ini akan mengajar aku bagaimana nak bersabar dengan orang sebab budak2 ni degil kan dan tarbiyah nak berkeluarga (we cant deny this point.everyone of us will married eventually)

Tapi aku still bermasalah utk berdepan dengan budak besar ni. kalau budak kecik aku faham nape diorang degil.sebab diorang kecik lagi.tak faham dunia. Kalau budak besar? masing-masing da faham dunia tapi nape masih buat perangai?

Aku rase ego la kot yang menghalang budak besar dari buat perangai elok-elok. Allah akhirat nanti nak tgk pahala kita tinggi mana tau, bukan ego kita tinggi mana.
Jadi marilah kita mula mengumpul pahala tinggi-tinggi dari kumpul ego tinggi-tinggi.

ego is another word of stupidity.
-fikri baharan-

2 comments:

aNoZ said...

nape aku x de mat dlm list ni? aku bdk2 gak ape. haha

afb said...

tapi ko tak comel noz.aku keliru gak tadi tapi tak sempat nak wat istikharah.hehe