Pages

Thursday 20 May 2010

Apa itu seks?

Bismillah.

Kudos to my best friend, Ali for telling me about this news and and I quickly googling for this news. Ok, thanks to you also Mr Google.

Pendidikan Seks di Malaysia dibatalkan.

'The government had mooted the proposal last year following police records showing that at least 100 babies are abandoned each year in Malaysia. Other statistics show that every 10 days, an abandoned baby is found in the capital Kuala Lumpur alone'.

Ok, sekarang kita sudah tahu apa punca perkara ini ditimbulkan. Banyak bayi hasil zina yang diabaikan. Jadi apabila pendidikan seks ini diajarkan di sekolah, pelajar kita akan tahu cara-cara untuk berzina secara selamat which mean penyakit-penyakit STD dan bayi takkan terjadi. Seriously aku tak boleh fikir benda lain yang akan diajar tentang pendidikan seks bila aku tengok punca perkara ini diketengahkan.

Mungkin akan ada orang kata pendidikan seks ini bukan setakat itu tapi akan juga mengajar tentang sex abuse atau tentang penyakit2 STD macam siflis dan AIDS. Come on, give me more excuse about this. I cant think anymore besides this things.
Ok, ni je analisis aku pasal isu ni. Kita dah nampak dia punya faktor pelajaran ini diproposed untuk diajar di sekolah.

Pada pandangan aku, masalah ini tak patut timbul pun. Masalah yang sebenar yang patut kita tengok bila kita tengok statistik pembuangan bayi itu ialah bagaimana institusi keluarga di Malaysia sekarang. BAGAIMANA?

Aku rasa anda semua boleh lihat, fikir dan jawab sendiri bukan? Hubungan kita dengan parents kita macamana? Hubungan kita dengan adik beradik kita macamana? Maybe not all of us but most of us hubungan itu hanya atas kertas dan hubungan darah semata-mata. Kita lebih rapat dengan kawan-kawan kita berbanding dengan family kita sendiri..

Apabila hubungan dengan family renggang, kita akan janggal untuk berbicara mengenai seks dan anak-anak akan belajar melalui media yang kita tahu bagaimana opennya media mengenai hubungan zina ini. Dan kabinet masih duduk meeting bagaimana nak setelkan benda ni dekat sekolah padahal benda ni masalah kat rumah lagi. Kalau hubungan kita dengan parents sangat rapat, kita akan lebih terbuka dengan parents dan parents akan lebih dapat mengawal perangai anak2 yang pada zaman remaja adalah sangat liar. Inilah solusi yang paling berkesan sebenarnya berbanding kita mengajar bagaimana untuk berzina secara selamat untuk mengelakkan lahir anak luar nikah. Ada ke cara berzina secara selamat yang mengelakkan dosa? ADA KE?

Aku faham perkara ini sangat susah untuk dimulakan apatah lagi dengan suasana Malaysia yang institusi keluarga makin hari makin banyak kita lihat makin runtuh. Jadi bagaimana untuk kita memastikan keluarga kita suatu hari nanti tidak menjadi keluarga yang kita asyik kutuk2 nih?

Aku pernah menjadi kanak-kanak dan aku selalu bergaul dengan kanak-kanak. Pada waktu kanak-kanak ini masih kecil iaitu sehingga 14 tahun lebih kurang, anak2 ini sangat2 percaya pada parents dan akan menceritakan segala-gala pada parents. Tapi pada waktu inilah parents sedang sibuk mengukuhkan kerjaya masing2 sehingga anak2 diserahkan pada org lain utk jaga. Bila da lepas 14 tahun baru la sibuk2 nak menegur anak2 yang pada waktu itu lebih percaya pada rakan-rakan mereka. Apa yang ingin dikatakan disini ialah jika kita tidak fully utilize umur anak2 yang pada waktu mereka percaya dengan kita, kita akan sukar untuk rapat dengan mereka pada kemudian hari dan sukar untuk menegur mereka.

Memang panjang kalau nak cerita tentang bagaimana untuk memantapkan institusi keluarga dan aku tau ramai yang tahu mengenai perkara ini tapi masing-masing disibukkan dengan kerjaya masing2 dan tak sempat untuk melaksanakan idea2 utk memantapkan institusi keluarga itu. Jadi carilah keseimbangan dalam hidup anda sepanjang anda hidup di dunia ini kerana kalau kita gagal utk mencari balance itu, kita akan dikira gagal dalam hidup di dunia ini.

Panjang lak aku cerita kan. Point aku ialah isu pendidikan seks itu tidak patut wujud pun sebenarnya. Perkara yang lebih menjadi priority ialah bagaimana utk memantapkan kembali institusi keluarga itu sendiri kerana institusi keluarga yang mantap insyaAllah akan melahirkan seorang insan yang mantap dan tidak terjadilah isu zina secara selamat atau tidak ini.

Wallahuallam.



3 comments:

ali said...

yes mat family tu mmg la sgt penting dlm nk didik anak2 especially dlm critical subjek ni.tp for me if family tu dah tekankn agama when teaching their children, mslh ni maybe akan berkurangan.then for me instead of teaching sex education in school, which some students already master in it, why dont the government semak blk pendidikan agama kt skolah.subjek agama kt skolah skrg ni bg ak xbrape nk bg kesan sgt kat budak2 ni.kat ak pn same la dlu.ade tu mmg ade tp xcukup banyak utk nk prevent sex before marriage ni.

ferriangel said...

yes.. stuju ngn ali.. kefahaman agama tu sgt penting.. as we know, Islam covers all aspects in our life. so, bile kite tak faham, havoc la jadinya. dan pengaruh media tu sgt mempengaruhi kanak2 skrng. kalo zaman kite, cartoon la yg jadi pilihan. zaman skrng, romantic n tahyul stories yg jadi pilihan.. huhu..

afb said...

erm kat sini aku faham satu benda tau. perubahan itu hanya akan terjadi melaui tarbiyah dan tarbiyah yang kita faham adalah usroh.
Tapi lebih la elok sekiranya dalam keluarga itu sendiri mengamalkan konsep usroh.rukun2 usroh dipraktikkan dalam keluarga dan pendidikan agama dekat sekolah hanya untuk menambahkan fikrah anak2 tentang islam tapi untuk memahamkan seorang manusia tentang islam dan untuk sentiasa cek iman anak2 itu,aku tak yakin boleh melalui kelas2 agama. kalau korang yakin,yakinkan aku.Sebab tu banyak je orang yang mempunyai pengetahuan agama yang sangat banyak tapi perangai tak seperti muslim sejati.