Pages

Thursday 20 May 2010

BTN

Bismillah.

Aku tau tak ramai pun junior aku atau orang yang akan fly bace blog aku tapi why not I just write something about it. Mana la taw ada abg2 atau akak2 yang akan ditanya oleh adik masing2 kan.

Aku tak merasakan yang BTN itu teruk. Aku tidak merasakan BTN itu cuba mengubah akidah aku. Aku berasa yang fasi aku pada BTN itu sgt baik kerana tidak seperti kawan-kawan aku cerita ttg fasi diorang.

At least, that is what I thought.

Tapi setelah jadi dewasa sikit ni aku mula berasa yang BTN itu sebenarnya cuba mengubah akidah aku. Aku mula berasa yang fasi aku tu tak faham Islam secara total dan menyebabkan dia telah meletakkan kefahaman yang salah dalam diri aku. Alhamdulillah aku sempat hidup untuk mengubah kefahaman aku.

Basically aku tau yang BTN tu byk content tak betul. Macam negara come before agama (macam cakap dunia lg penting dari akhirat). Tapi fasi aku sgt sporting dan bagi aku dia tidak menunjukkan penentangan yang byk bila aku cakap isu tentang Islam tapi dalam keadaan yang aku tidak sedar, dia telah memberi aku satu pemikiran yang tidak patut ada sebagai seorang muslim.

Aku harap sesiapa yang baca ni cek balik kalau-kalau ada pemikiran BTN yang korang pegang. Tak kate totally sesat tapi most of it yes. We are talking about akidah dan iman kita di sini. Alang-alang korang cek tu, cek la sekali prinsip-prinsip lain yang korang pegang sekali. Mane la taw tu prisip ahli neraka kan. I'm just saying.

Aku igt satu soalan yang ditanya pada aku dan aku rasa aku salah jawab. Only Allah knows how bad I want to turn back the time and answer this question back.


fasi: Apa pendapat awak tentang orang-orang yang kuat agama sehingga tv kat rumah pun tak boleh nak ada?

Anyway, soalan ini bergantung pada pendapat masing2 dan aku sangat-sangat yakin ngan pendapat aku sekarang which is aku menyokong tindakan tu.

5 comments:

joegrimjow said...

sebetolnya
tv kat dunia skrg ni
lebih banyak buruk dari baik
cover dengan buat kuliyyah, tazkirah bla bla bla
tu hanya ciput untuk tutup yg besar
sbb tu yg kuat agama
xsuka tngok tv
kott

xpaham nape org ckp btn xbagus
bagus ape
xtau la mgkin ku nye peringkat
depa tak bukak habis
hehe
sape la tau

afb said...

Kita sering berfikir mengapa budak2 zaman sekarang perangai makin teruk. Sebab paling mudah ialah kerana telah hilang perasaan malu itu dari dalam setiap muslim dan sebab perasaan itu hilang salah satunya adalah exposure to tv. Cuba cakap kenapa kita nak ada tv kalau bukan untuk hiburan? nak tgk berita rasanya internet lagi sng kot.

tapi depends kat orang la.kalau dia berasa yang hiburan ini adalah essential in his life dan dia hanya boleh dapat hiburan HANYA melalui tv,teruskanlah.Aku boleh je dapat hiburan selain dari tv.

Pasal BTN eh. yang unik pasal BTN ini ialah dia mampu menyerapkan agenda2 tanpa kita sedar.Sebagai contoh yang aku kena,tak abeh2 nak meniupkan semangat kenegaraan dalam diri dan benda ini secara tidak kita sedar akan membuatkan kita berasa leka dengan keadaan umat Islam kita yang lain. Bila kita asyik dengan semangat kenegaraan, bagaimana saudara seIslam kita di negara2 lain?di India,palestin dan thailand sendiri? perasaan itu akan kurang sedikit demi sedikit kerana kita asyik dengan rasa kenegaraan padahal kita sepatutnya rasa ikatan sesama Islam itu.Banyak lagi la cth macam ISA.tapi nak jugak taw joe, apa benda baik yang dapat dari BTN?
kalau aku,aku dapat cara berfikir seperti dorg la.tu je kot.tak igt da.haha

ali said...

mase ak pg btn dlu ak pn kne tye jgk soalan yg same mcm korang.mne nk pilih dlu.pastu ak pilih agama jgn mula and of cos salah kn sbb jwpn die negare.alasanye mudah.sbb kalo kte xde negara mcm mne kte nk mmbela agama.tp ak still yakin agama dtg dlu.i have my own reason tp ak pn xsure sgt la sme ade btol atau x.

afb said...

Aku fikir cam ko gak li.
sebab aku camni. islam itu tak perlu pun malaysia untuk berjaya tapi malaysia perlu islam untuk berjaya.ni ayat simple la.
kalo kita faham tujuan hidup kita kat dunia ni, kita perlu menaikkan islam dan nak naikkan islam, kat venezuela pun boleh.
malaysia pun asek pk camne nak bendung masalah sosial, macam2 polisi keluar.tak keluar lak idea nak amalkan islam.pelek tol.

ferriangel said...

kita tak prasan, peti segi empat tu (tv) adlh senjata barat.. haish.. ghazwatul fikr..