Pages

Thursday 5 August 2010

kita dan rahsia

Hadis riwayat Abdullah bin Masud ra., ia berkata:

Rasulullah saw. bersabda: Apabila kalian bertiga orang, maka janganlah dua orang berbisik-bisik tanpa menyertakan seorang yang lain sehingga kamu dapat bergaul dengan manusia, karena dapat membuatnya sedih

Kawan aku ada letak entry hadith ni kat blog dia.(click2). Betulla apa yang dia tulis kat situ cuma kadang-kadang hadith ini boleh ditafsirkan dengan lebih dalam. Bukanlah ingin mengatakan aku ini bijak pandai dalam ilmu hadith. Tak pandai pun. Dulu sekolah pun bukan sekolah agama. Sekarang pun belajar engineering je. Anyway, this is just what i thought.

Kalau kita melihat hadith itu, ia mengatakan larangan kita berbisik-bisik di depan org ketiga. ini kalau kita tafsir taraf rendah. Jika kita berfikir dengan lebih dalam sedikit, mungkin kita boleh samakan dengan hidup kita sehari-hari.

Hadith ini sebenarnya mengajar kita seni menyimpan rahsia. Apa yang ingin dimaksudkan ialah jika ada rahsia dan ingin menyimpan rahsia itu, janganlah berkelakuan seolah-olah anda mempunyai rahsia. Berkelakuanlah seperti biasa. Orang lain pun tak tahu anda ada rahsia dan tidak terasa pun ingin mengetahui rahsia anda. Thus, tiadalah orang yang kecil hati. Inilah seni menyimpan rahsia peringkat tinggi. Make sense isn't it?

Belajarlah seni menyimpan rahsia peringkat tinggi kerana kita semua ada rahsia dan janganlah ukhwah kita dan kawan kita rosak kerana sebuah rahsia.

4 comments:

anish said...

woi
kira blog aku tu mukaddimah je la ek
ko dah tlg huraikan shukran shukran LOL
:))

afb said...

aku sedang sibuk berfikir sama ada comment ini comment yg marah atau tidak.

PeRaNTau said...

~berfikir2~

anish said...

marah ape nye mat