Pages

Sunday 4 July 2010

UK dan Malaysia

Bismillah.

Aku sekarang sudah berada di Malaysia for about 1 to 2 weeks. Banyak sgt bezanya antara uk dan Malaysia menyebabkan aku masih cuba setel down.

Mood menulis masih belum kunjung tiba walaupun pelbagai perkara ingin dibicarakan.

Bosan2 petang-petang kat malaysia ni dan takde transport, aku teringat pengalaman berkhemah kat uk yang bagi aku agak berbeza berkhemah kat malaysia.

Obviously malaysia lagi mencabar.malam yang panjang dan hujan yang lebat. kat uk, malam yang gelap lebih kurang 3 jam je.mmg tak takot sgt le. kalo hutan kat malaysia, pukul 6-7 petang dah macam kol 8 da. Tapi ada je part2 hutan kat uk yang sgt gelap dan menyebabkan ada kumpulan haritu sesat.(team aku pun sesat gak,tapi bukan sebab hutan gelap)

The best part of camping haritu of course trekking which supposedly 18.4 km trek tapi sebab kumpulan aku rajin sgt, kitorang tambah jadi 20 km lebeh kot. orang nek 2 gunung, kitorang nek 3 gunung. Nasib baik la pemandangan kat uk waktu summer sangat menyejukkan hati.

Pengalaman berkayak kat uk sangat berbeza berbanding kayak kat malaysia. kat uk kayak dia sgt mudah terbalik,kalo langgar mmg terbalik la. kalo kat malaysia,langgar2 tak terbalik2 gak.

banyak lagi la benda2 best yang aku tak pernah terfikir akan buat telah aku buat. Everything start at the moment aku join sistem tarbiyah ini 3 tahun lepas. Sejak itu banyak la benda2 aku buat, pergi pantai,naik gunung, camping dalam hutan tebal, aktiviti rohani tu mmg ada la kan. Aku mula faham ayat yang menyatakan tarbiyah kita adalah tarbiyah Islam. Ianya perlulah syumul. Terima kasih pada sahabat aku, Ammar Roslizar sebab dia bagi peluang kat aku untuk join program sepanjang hayat ini dan aku akan sentiasa berusaha supaya aku boleh menjadi seperti Ammar dan memberi peluang pada orang lain untuk join program ini.

I end this entry with one sentence;


Tarbiyah bukan segalanya tetapi segalanya bermula dengan tarbiyah.

p/s: aku teringin nak camping tepi pantai lak pasni.

0 comments: