Pages

Wednesday 9 February 2011

Egypt: lesson for me.

Bismillah,

Sebenarnya agak lambat untuk aku memberi pendapat terhadap uprising di Mesir. Anyway, I have been busy with examination period which literally consume most of my time. It's hard actually taking Aerospace Engineering and didn't have a real study group but let's just leave this things to a side first. After all the Egyptian face much more tough test compare with me. More than 30 years actually they facing this hard test.

Aku menganggap semua orang tahu tentang kebangkitan orang Mesir dan segalanya bermula di Tunisia. Well, not all of it actually. Ia bermula sejak puluhan tahun dahulu. Rakyat Mesir ditindas dan diperbodoh-bodohkan oleh kuasa pemerintahan sedangkan jika kita di Mesir, literally kita seolah-olah sedang menghirup ilmu Islam. The knowledge is in the air. Masjid berdekatan antara satu sama lain dan kita boleh belajar ilmu agama almost like no charge at all. Namun kadar pengangguran di Mesir tinggi. Kadar kemiskinan juga tinggi sedangkan perkara ini tidak patut berlaku.

Ironiknya, ada pihak yang menuduh Ikhwanul Muslimin(IM)/ Muslim Brotherhood yang memulakan kebangkitan ini dan of course IM menafikannya kerana pemerintahan Hosni Mubarak yang memulakan segala perkara ini. IM basically have nothing to do with this uprising. Tetapi kenapa IM secara tiba-tiba menjadi satu isu hangat dan begitu banyak fitnah yang dilemparkan kepada IM?

Well, IM have been the strongest opposition for Hosni Mubarak administration and for obvious reason, IM have been the all time favourite for the citizen in Egypt. If Hosni Mubarak step down from his position, eventhough IM didn't start this uprising, the whole world knows(at least US and Israel) that IM will be the one replacing Hosni Mubarak. No doubt about that eventhough IM did not start the uprising and they said they did not want the power but they only want the true democracy.

This is the only fact that holding Mubarak from stepping down from his position.

If IM get to hold Egypt, give them 5 years at most and you will see a new Egypt. This is the other fact that have been kept by the Egyptian and keep them stand up against Hosni Mubarak regime.

Enough of Egypt. Back to Malaysia.

Tidak dinafikan pemerintahan Malaysia kurang elok dan pelbagai tuduhan-tuduhan rasuah dilontarkan pada pemerintah yang mainly diwakili oleh Barisan Nasional. Aku mengaku yang tuduhan itu kelihatan seolah-olah betul. Perkara ini juga yang dipercayai rakyat.
Pemerintahan Malaysia juga tidak memenuhi kriteria dalam Islam untuk dipanggil negara Islam.

Bagi aku, it's only the matter of time kerajaan Malaysia akan berubah memandangkan barisan pembangkang yang semakin aktif dan kesedaran rakyat. Tidak dilupakan facebook, twitter dan pelbagai blog yang menjadi alternatif rakyat selain TV3. It's only the matter of time.

Persoalannya, mampukah kita menjadi seperti IM?
Mampukah kita untuk menjadi tempat rujukan sekiranya terjadi perubahan politik di Malaysia?
Kita tidak mengejar pangkat.
Kita tidak mengejar nama perdana menteri.

Apa yang kita impikan ialah negara islam. Regardless who started it but we want to be involved in constructing it.

Untuk itu kita perlu menjadi figure yang dikenali ramai atas amal kita. Amal yang baik of course. Sama seperti IM. Tidak mungkin rakyat akan mempercayai kita sekiranya secara tiba-tiba kita muncul ketika perubahan politik berlaku dan kita ingin mentadbir negara. Sekurang-kurangnya akal yang waras tidak mungkin percaya pada orang seperti itu.

Aku simpulkan perkara yang kita perlu buat untuk mencapai seperti apa yang IM sudah capai dalam 3 perkataan;

Ukhuwah Teras Kegemilangan.

I can see Wawasan 2020. Can you?


p/s: for those who cant really understand for the second part, I talk about IKRAM actually.

0 comments: